Agora fálase muito de construir dende as bases. Tal parecera que
nunca
primeiro se falara das bases, tal parece que nunca primeiro nel
mundo se construira dende abaxo... Pero lo certo é que a nosa
sociedá, a sociedá asturiana, construíuse sempre dende a base
(vale, a sociedá asturiana i colquera sociedá se construi, case por
definición, dende abaxo). I é que cada vez máis falo da necesidá
de restructurar territorialmente Asturias, de ter outra visión del
territorio, pero hai daqué que, se ben é verdá que se fala muitas
veces (benditos chigres!) poucas veces se ten, realmente, presente al
hora de fer política, al hora de fer política i al hora de
construir discurso (nel caso que nos ocupa i que nos importa, de
construir discurso soberanista).
A base territorial sobre a que se estructurou tradicionalmente
Asturias é, sabémoslo todos, a parroquia. Einda máis que el
conceio, que sen duda ningua é tamén ua das estructuras básicas de
este país. Asina el Estatuto de Autonomía de Asturias establece nel
sou artículo 6 que «1. El Principado de Asturias ta organizado en
Conceios y Comarcas. 2. Á parroquia rural ha de reconocérseie
personalidá xurídica, como forma tradicional que é de xuntura i
asentamento dos asturianos». De mao el Principado vai, con esto, a
reconocer a posibilidá de estructurar Comarcas en Asturias, anque, de facto estas comarcas non
van existir, quedando, únicamente, uas mancomunidades sen
personalidá xurídica propia na que os Conceios
entran i salen sen máis. I por outro llado (i el que en este momento
nos interesa) el Principado vai reconocer a figura xurídica da
Parroquia. Se nel caso das Comarcas esto vai ser papel moiado, nel
caso das Parroquias vai ser einda máis sangrante, xa que el propio
Estatuto fala de personalidá xurídica.
Personalidá xurídica que namáis van ter uas poucas parroquias,
namáis 39 van
ser reconocidas con ese estatus xurídico. Un estatus xurídico que
vai garantizar un órgano de governo propio da parroquia, escoïido
polos vecíos de esa parroquia (as papeletas verdes das mesas
electorales das parroquias reconocidas). Un reconocemento que, dende
ua óptica asturianista, soberanista, municipalista, asamblearista...
i todos os ismos dos
que nos adornamos davezo, é insuficente. É insuficente
porque, por un llado, tamos falando de construir dende a base, i por
outro llado porque a nosa parroquia rural tradicional non é
propiamente dito ua institución administrativa. A parroquia imprica
conceio, é dicir,
axuntar, aconceiar os vecíos, non votar. Diríamos (i xa non falamos
de tradición, falamos de política actual, política del século XXI
pral século XXI) que a democracia non é namáis votar cada cuatro
anos. A democracia é construir, é participar, é formar parte del
mecanismo pol que nos governamos. I aquí a parroquia ten muito que
dicir. Ten muito que dicir porque el sou tamaño fai posible fer
asambleas vecinales sen demasiada compricación, sen que os vecíos
teñan que desprazarse máis da conta... i permite estas asambleas
entre iguales. Iguales porque son vecíos, son iguales, pero non son
iguales namáis na sua condición de ciudadanos, senón na súa
condición de vecíos. Esto é, máis ou menos i colos matices que
quéramos poer, nas parroquias conocémonos todos (cousa que non
sempre pasa nel conceio, especialmente naquellos conceios grandes).
Esto
é daqué que el movemento asturianista esqueicéu en non poucas
ocasiois. En non poucas ocasiois nos prantiamos seriamente a necesidá
de estructurar el territorio. Estructurar el territorio é,
evidentemente, dotar de medios de comunicación a Asturias (esto é,
a os llugares de Asturias). Querse dicir, estructurar el territorio é
que FEVE non seña un tren al pasado, un tren que mantén sen
modernizar muitísimas llinias. Estructurar Asturias é ter uas vías
adecuadas, non sólo entre as grandes ciudades, i ter uas llinias de
autobuses públicas i de calidá (que de Les Cuenques a Uviéu non se
tarde ua hora, nin haxa nada máis un autobús de Navia a Grandas). Estructurar Asturias é potenciar os portos... Ben,
todo esto e estructurar Asturias. Pero non sólo esto é estructuar
Asturias. Asturias ten que estructurarse tamén políticamente.
Xeopolíticamente.
Ben de veces confundimos el municipalismo col trabaio nos conceios.
Ben, trabaiar nos conceios é importante, mui importante. Pero eso
non é, necesariamente, municipalismo. Municipalismo é trabaiar nos
conceios, pero é trabaiar dende os conceios i pra os conceios.
Xenerar el discurso político nos conceios, porque non é
comprensible que dende a reivindicación de que as políticas pra
Asturias non se faigan dende el centralismo madrileño se pretenda
fer dende el centralismo uviedín as políticas pra os conceios. I
non, non é comprensible que dende as villas se pretenda fer
políticas centralistas que esqueizan os llugares i pensen namáis nesos núcleos urbanos. I sobre todo, non é
aceptable reivindicar el poder del pobo, da xente... sen querer que a
xente forme ese poder, que se constituia en poder.
Falamos
de parroquias, i, naturalmente, falamos de parroquias rurales. Al
hora de falar dos grandes núcleos urbanos del noso país (Uviéu,
Xixón i Avilés) cabe falar de barrios (sen esqueicer, por ello, as
parroquias das zonas rurales de estos conceios). É necesario falar
de barrios porque, al rovés del que ies pasa a muitos construidores
de discurso, entendemos que non é lo mesmo a realidá urbana i a
rural, sen que por ello señan, que non lo son, nin se pode entender
asina, realidades antagónicas. Se en Cuaña cabe falar de xuntas
vecinales da parroquia de Muías (por poer a mía de exemplo), en
Uviéu cabe falar de xuntas vecinales del barrio de Fozaneldi (por
seguir poendo de exemplo os casos que máis a mao teño).
Non se trata, todo lo contrario, de burocratizar máis el país con
institucióis novas. Mais al contrario, trátase de
desburocratizallo botando mao da nosa propia tradición política.
Obviamente ua tradición reinventada, pois a naide se ie pode escapar
el caciquismo que reinaba nos conceios de vecíos nas parroquias da
Asturias tradicional. Non pretendemos volver á Asturias
preindustrial, lo que sería ridículo i, ademáis, imposible.
Pretendemos basarnos na nosa propia tradición política pra
construir as novas realidades, a participación ciudadana da que
tanto se fala nestos tempos. Ua participación ciudadana que non pode
ser meramente consultiva, ten que ser vinculante. Por caso, taríamos
falando de presupostos participativos, de iniciativa llexislativa
(sen necesidá de conseguir miles i miles de firmas, cimpremente cola
maioría representativa dos vecíos de ua parroquia) i, en
definitiva, de construir política dende abaxo, dende os vecíos
(máis concreto que a xente ou a ciudadanía), nos barrios urbanos i
nas parroquias rurares, porque os de abaxo poden tar aconceiándose
nas prazas principales das principales ciudades ou nas caleias, al pé
das cortes (das cortes de verdá).
El
movemento soberanista ten que ser quen a lluitar pola soberanía del
país, dos sous conceios i das súas parroquias, lo que ven sendo a
soberanía da xente. Construir país dende a base non é, namáis,
trabaiar na base, é ter a base como el centro del discurso político,
como el centro das nosas preocupaciois, das nosas políticas, del
noso trabaio i del noso discurso. Esas son as bases constituíntes,
as que constituin, fundamentalmente, a política nos sous llugares i
xeneran el sou país, que non é outro que a terra onde tán as
paisanas i os paisanos, a terra que pisamos i as nosas realidades
máis inmediatas.
Nenhum comentário:
Postar um comentário