Nel mes de decembre del ano 2000 os Socialistas
Novos del Navia-Eo - Juventudes Socialistas del Navia-Eo, da mao col Conseyo da
Mocedá del Principado d’Asturias y en colaboración cuas asociacióis El Teixo
(de Barres, Castripol), Os Castros (de Taramunde) y Asociación San Lázaro das
Campas (As Campas, Castripol) y col Academia da Llingua Asturiana, col Plan
CEDER Ozcos-Eo y cuas Juventudes Socialistas de Asturias convocaron el Ier Premio de ensayo juvenil “A
nosa terra”, unde se pretendía analizar dende úa visión moza a realidá del
Eo-Navia.
Peró as espresióis Eo-Navia, Navia-Eo, Terras d’Entrambasauguas, ou outras que
quéramos acuñar nun son espresióis tradicionales nel noso territorio, anque si
que pode haber un sentimento de ser d’aquí
en contraposición a outros territorios. Tampouco forman parte da división
territorial d’Asturias, asina administrativamente a Comunidá Autónoma asturiana
nun s’establece úa comarca que poda chamarse Eo-Navia, Navia-Eo, Terra d’Entrambasauguas
ou el nome que quéramos darye (si esiste úa mancomunidá noroccidental que
coincidíu colos conceyos tratados máis el conceyo de Valdés, anque algún
Conceyo, como el de Cuaña, salíuse d’ella). Al hora de definir y delimitar qué
é el Eo-Navia, as bases del concurso tán dirixidas a xente nova dos conceyos
del Eo-Navia; según el criterio das propias bases «La comarca Navia-Eo, o Entrambasauguas, engloba a los 17 concejos más
occidentales de Asturias, en concreto San Tirso de Abres, Taramundi, Santa
Eulalia de Oscos, Villanueva de Oscos, San Martín de Oscos, Vegadeo, Castropol,
Tapia de Casariego, El Franco, Coaña, Boal, Illano, Pesoz, Grandas de Salime,
Navia y Villayón. Estos municipios se agrupan bajo unas características
culturales, económicas y sociales comunes, marcadas en gran medida por un
envejecimiento paulatino de la población, un importante peso en la estructura
económica del sector primario y, entre otros rasgos, la presencia lingüística
en todo su territorio y en todos los niveles poblacionales del llamado
gallgo-asturiano o fala, como elemento vertebrador», anque a pesar del peso
que se ye da á cuestión llingüística deixa fóra os conceyos d’Ibias y Ayande, y
toma enteros os conceyos de Navia y Villayón (zonas asturiano falantes
incruídas).
Personalmente creo qu’el criterio al hora d’escoyer
os conceyos que forman parte d’esta comarca é mui acertado y axústase con muito
criterio al sentir popular dos que pertenecen a este territorio (que polo
demáis, sacando os conceyos de Navia y Villayón, axústase al que foi el Señorío
de Castripol), pois anque a llingua ten un peso específico al hora de construir
esa identidá, nun é el único criterio que popularmente s’acepta, y anque nos
conceyos d’Ibias y Ayande tamén se fale gallego-asturiano, tradicionalmente a
xente del resto dos conceyos que tradicionalmente se nomaron con un ambiguo a nosa terra tampouco é que tuveran
demasiado en conta estos conceyos xeográficamente máis llonxanos.
Á esquerda, territorio que s'entende como Comarca Navia-Eo nas bases del premio,
y qu'entendemos qu'é á que se ta refirindo Tangueiro. Á dereta, territorio unde
se fala gallego-asturiano, vemos que nun coinciden plenamente.
Abaxo, os conceyos que perteneceron al Señorío de Castripol (en verde)
y al de Navia (en rosa).
y al de Navia (en rosa).
D’este Ier
Premio de ensayo juvenil publicáronse nel 2001 os ensayos premiados (el
primeiro premio y os tres accésit), d’unde sacamos el testo que presentamos a
continuación, A necesidá d’un estatuto
xurídico especial pá comarca del Navia-Eo ou Entrambasauguas d’Arturo
Álvarez Fernández (máis conocido como Tangueiro,
úa persona conocida nel Eo-Navia pola súa participación en distintos movementos
culturales y políticos, amén de pola súa lliteratura en gallego-asturiano),
prantía a necesidá de xenerar un estatuto propio pral Eo-Navia, al estilo dos
qu’operan nel Reino d’España nel Bierzo (dentro da provincia de Lleón) y nel
Valle d’Arán (dentro da provincia de Lleida), territorios nos que poderíamos
prantiar similitudes y diferencias con respecto al Eo-Navia (anque é un
exercicio que nun imos fer agora aquí). Concretamente El Bierzo vei ser posto
como el exemplo «más cercano y más esitoso», anque personalmente discrepo sobre
a segunda afirmación pois creo que máis esitoso prá súa realidá (abondo
distinta da nosa, peró tamén lo é a berciana) foi el del Valle d’Arán, que
tamén s’inxerta núa Comunidá Autónoma máis proclive a determinadas políticas
(como a política de normalización llingüística, tanto prá llingua occitana del
Valle d’Arán como prá llingua catalana del resto de Cataluña).
Quiziabes Tangueiro comete el error de nun
concretar nin esbozar qué competencias debera ter esa administración comarcal
eonaviega, únicamente podemos presupuer qu’habería competencias llingüísticas,
condo reclama qu’«a Secretaría Llingüística del Navia-Eo trabayase na nosa
comarca y la dirixise xente acptada pola mayoría del ámbito cultural da
comarca», unde creo que se pode ver a idea de qu’a Secretaría Llingüística
había ter a sede nel Eo-Navia. Tamén fala de políticas de mocedá al falar d’«d’un
Conseyo da Mocedá que colaborase cos esistentes nel resto da nosa comunidá».
Se ben é verdá que nun esboza muito as
competencias que tía que ter este organismo, si qu’esprica a necesidá de
xenerar este estatuto. Asina hai úa necesidá que poderíamos considerar cultural
ou identitaria, peró tamén úa necesidá demográfica y política, xa qu’al hora de
fer política territorial a nosa población pesa demasiado pouco frente ás
poblacióis del Centro ou d’outras comarcas occidentales, como la del Narcea.
Anque nun entra a valorar el sistema de circuscripcióis en Asturias, sí que
parece verse úa crítica a un sistema de circunscripcióis que mete nel saco de “circunscripción
occidental” conceyos tan estremados xeográficamente, peró tamén en necesidades
y características como Tapia ou A Veiga y Muros, Grau ou Somiedu.
Circunscripcióis electorales d'Asturias.
Outra razón qu’aduce prá necesidá d’un estatuto
propio (y que nel que foi sendo el movemento asturianista nel Eo-Navia tuvo
sempre peso) é defenderse d’inxerencias gallegas. Máis alló de qu’eu pense qu’esa
razón vala ou non pra xustificar un estatuto comarcal eonaviego, si que nun
podemos esqueicer qu’é úa razón que tradicionalmente foi esgrimida nel Eo-Navia
(anque ésta seña el única proposta por escrito d’un estatuto comarcal, entre os
sectores culturales y llingüísticos del Eo-Navia nun é úa cuestión que nel 2000
fora nova, y este tipo d’argumentos en defensa d’un estatuto comarcal téñolos
sintido xa antias de que salira á lluz este documento). De feito a simboloxía é
daqué no que Tangueiro incide, especialmente na necesidá de non por ter un
estatuto propio deixar de ter por propios os símbolos asturianos (bandeira,
himno, festas...), anque nun fala se é preciso establecer tamén símbolos
asturianos (neste sentido cabe recordar que dende xente cercana á Asociación
Abertal salíu úa proposta de bandeira pral Eo-Navia). Tampouco fala de cuál
debería ser a sede d’esta realidá administrativa comarcal (a colquera que
conoza el Eo-Navia se ye ocurrirá máis d’úa opción, eu propondría as mías
opcióis, anque nun vou fello aquí).
Ésta foi a proposta de bandeira que dende xente
cercana a Abertal se propuxo.
Anque nunca esistíu úa proposta formal d'outros símbolos,
como pode ser el escudo, éstas podería ser dúas propostas
heráldicamente aceptable de cómo podería ser escudo del Eo-Navia. A primeria basada nas armas del Señorío de Castripol y as segundas nas del Señorío de Castripol y el Señorío de Navia (xa que Navia y Villayón nunca formaron parte de Castripol).
Hai qu’entender qu’en búa medida tamos ante un
testo que se prantía dende el Eo-Navia pral Eo-Navia. Ou miyor dito, que se
prantía dende el movemento asturianista del Eo-Navia pral movemento
asturianista del Eo-Navia, razón pola que quiciabes nun desenvolve determinadas
cuestióis qu’á población en xeneral (especialmente fóra del Eo-Navia) poden
pareceryes escuras y pouco claras. Nun se trata d’un proxecto d’Estatuto, que
nunca esistíu na nosa terra, sinón d’úa mera reivindicación de qu’este Estatuto
Comarcal esista, úa reivindicación qu’en búa midida pode tar bebendo de
discursos municipalistas (pra Tangueiro a representación dos ciudadanos nas
institucióis comarcales ha ferse a través dos Conceyos, lo que recorda un pouco
á representación a través dos Conceyos qu’había na Xunta Xeneral nel Réxime
Veyo).
Con esta introducción nun tamos nin defendendo nin atacando a posibilidá de que se xenere un Estatuto Comarcal nel Eo-Navia, xinxellamente presentamos un documento que nos parece de gran valir pr'analizar el Eo-Navia en Asturias, presentando un debate latente entre os sectores asturianistas del Eo-Navia. Sen máis, entramos nel testo que foi publicado nel
2001.
A necesidá d’un Estatuto Xurídico Especial pá comarca del Navia-Eo ou
Entrambasauguas.
Na comarca que forman os
decisete conceyos del noroccidente faise claramente necesaria a creación d’un
estatuto xurídico especial de características aparecidas a os xa esistentes
noutras comarcas del Estao y, se e posible, con úa capacidá competencial más
delimitada, lo que nun significa que seña menor.
Sendo el modelo más
cercano y más esitoso el dos vecíos del Bierzo, nun debe ser el noso pretendido
estatuto úa copia sin más del berciano, senón que, además d’adaptar el noso
estatuto ás peculiaridades propias da nosa terra, temos que ter en conta a
posibilidá de miyorar aquelos aspectos que fain más vulnerables al estatuto.
Así, el noso estatuto nun
pode ser un marco xurídico unde a efectividá nel sou campo competencial dependa
ou fluctúe dependendo de que téñamos como representantes na Xunta Xeneral y,
muito menos nel noso caso ─y a diferencia del Bierzo─, da esistencia d’un
partido comarcal más ou menos forte.
Se como nel resto del noso
país asturiano as forzas políticas nun recoyen en muitas ocasióis as necesidades qu’el pueblo esperimenta,
ta claro qu’a representatividá que debemos ter na Xunta Xeneral nun pode
deixarse al xuicio das diferentes agrupacióis políticas.
Mui al contrario,
deberíamos contar con un número de representantes na cámara asturiana qu’aseguren
el que s’ouguisen as peculiares necesidades da nosa comarca, nun sendo como
agora, unde os partidos mayoritarios, al hora de configurar as listas de
representantes da circunscripción electoral occidental, déixanse levar por
criterios electoralistas y de tamaño poblacional, relegando a os nosos posibles
representantes a zarrar listas encabezadas por representantes da conca del
Narcea oy de conceyos de gran estensión como Valdés ou Tinéu.
Contenido del E.X.E.
A nosa comarca debería
contar dentro d’este marco xurídico coa presencia d’úa cámara comarcal composta
polos representantes dos decisete conceyos qu’integran a comarca, además dos
representantes da comarca na cámara autonómica. Sería úa cámara territorial d’un
funcionamento aparecido al das cámaras das diputacióis en comunidades autónomas
pluriprovinciales.
Un punto prioritario al
hora de fer el estatuto ten que ser a protección precisa da Fala y da cultura,
das pecularidades culturales da nosa comarca. Esto evitaría, por un lao, as
vergonzosas inxerencias da Xunta galega y, por outro, a discriminación que nel
futuro pudese sufrir a nosa lingua frente a mayoritaria en Asturias, el
asturiano.
Tamén se presenta
imprescindible a posibilidá d’actuar ou acudir ante cualquer sector da
administración autonómica dentro da nosa comarca sin que se faga imprescindible
el trasladarse hasta a capital pa solucionar temas burocráticos, a nun ser,
claro ta, en asuntos unde esto nun poda ser así.
Fóra d’aquelos aspectos
que contribuyan a miyorar a deteriorada situación da nosa comarca y a recoyer
as esixencias irrenunciables qu’as nosas peculiaridades culturales y hasta as
económicas y xeográficas, el estatuto nun ten qu’estenderse en temas nimios nin
en vaguedades que podan levar a interpretacióis confusas, en temas a os qu’a
nosa población é sensible, como son a pertenencia inequívoca á comunidá
asturiana y a plena aceptación dos símbolos asturianos como símbolos propios
tamén da nosa comarca: bandeira, himno, celebracióis, etc.
Claro tamén ta qu’el
E.X.E. nun pode ser por si mesmo a panacea que de golpe vaya solucionar todos
os problemas, peró si el motor que tire por un movemento comarcal, nunca oposto
al Estatuto d’Autonomía nin ás leis que lo desarrollan, senón completándolo núa
comarca d’especiales características na nosa comunidá Autónoma.
É necesario qu’a
Secretaría Llingüística del Navia-Eo trabayase na nosa comarca y la dirixise
xente aceptada pola mayoría del ámbito cultural da comarca.
Tamén se necesitaría a
creación d’organizacióis comarcales en todos os ámbitos, nun escluyendo os
novos, unde nun taría de más a creación d’un Conseyo da Mocedá que colaborase
cos esistentes nel resto da nosa comunidá.
En ningún caso todas estas
pretensióis tein que cortar, senón al contrario, alentar el intercambio, entre
falantes del Asturiano y a Fala.
Todo este entramao que
pode parecer mui guapo sobre el papel peró de difícil posta en práctica, será
posible ─como en tantas ocasióis─ con úa verdadeira determinación da población
y, d’úa clase política que, por desgracia pa todos os asturianos, mui poucas
veces ta á altura das demandas que desde a población temos.
Y este é el verdadeiro
reto pa os que pidimos el E.X.E.: fer ver a úa población cansada d’úa clase
política que los esqueice que boligar por este estatuto y conseguilo
solucionaría en búa parte as demandas que temos na nosa comarca.
Tamén é un reto, pode que
más grande, el convencer a os partidos políticos mayoritarios que, a pesar del
noso escaso peso demográfico, a nosa comarca merece contar con este estatuto, p’acabar
con históricos agravios y axudar á equiparación en deretos y ─lo qu’é más
importante─ en perspectivas de futuro, especialmente nel ámbito cultural, col
resto d’asturianos.
Hai qu’aferse d’ús medios
mínimos necesarios y demandaos por úa población como a nosa, con muitas ganas
de ver boligar a nosa comarca y tamén el noso país, que nun é outro qu’Asturias.
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Arturo Álvarez Fernández, “A necesidá d’un
estatuto xurídico especial pá comarca del Navia-Eo ou Entrambasauguas”, Ier premio de ensayo juvenil “A
nosa terra”.
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